Afpersing: hoe handelt u als ondernemer?
Afpersing is een ernstig misdrijf dat zowel persoonlijke als zakelijke schade kan veroorzaken. Ondernemers zijn hier vaak extra kwetsbaar voor, omdat zij veel op het spel hebben staan: hun reputatie, hun bedrijf en vaak gevoelige informatie. Afpersing is een vorm van dwang waarbij ondernemers vaak extra kwetsbaar zijn vanwege hun positie en middelen. Het is belangrijk te begrijpen wat dit precies inhoudt, waarom ondernemers doelwit kunnen worden en welke stappen er gezet kunnen worden om uzelf en uw bedrijf te beschermen.
Wat is afpersing?
Afpersing betekent dat iemand wordt gedwongen om iets te doen, te geven of achter te laten onder dreiging van intimidatie, chantage, bedreiging, vernieling of soms zelfs mishandeling. Dit kan variëren van het overmaken van geld, het leveren van diensten of het loslaten van vertrouwelijke informatie, tot het verrichten van een handeling die de afperser ten goede komt. Ondernemers worden hier regelmatig slachtoffer van, omdat ze toegang hebben tot financiële middelen, waardevolle bedrijfsinformatie of afhankelijk zijn van hun reputatie. Meer over de afpersing, en wat dit nu precies inhoudt, leest u op de pagina ‘Wat is afpersing?’.
Waarom zijn ondernemers vaak het doelwit van afpersing?
Voor veel afpersers is een ondernemer een aantrekkelijk doelwit. Dit komt doordat ondernemers vaak relatief goed gefinancierd zijn en afhankelijk zijn van een goede naam en klantvertrouwen. Afpersers maken misbruik van deze afhankelijkheid, in de hoop dat ondernemers sneller toegeven aan hun eisen om grotere schade aan hun bedrijf te voorkomen. Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 ondernemers slachtoffer is van afpersing. Bedreigingen kunnen variëren van schade aan bedrijfsbezittingen en het openbaar maken van gevoelige informatie tot cyberaanvallen en de dreiging van fysiek geweld.
Afpersing is bovendien niet alleen fysiek maar ook digitaal. Cyberafpersing, waarbij gevoelige gegevens worden gestolen en met openbaarmaking, is een groeiend probleem in het bedrijfsleven. Cybercriminelen dreigen vertrouwelijke bedrijfsdata openbaar te maken, tenzij een geldbedrag wordt betaald. Voor ondernemers is het belangrijk om bewust te zijn van deze risico’s en om voorbereid te zijn op wat te doen als ze hiermee worden geconfronteerd.
Bent u mogelijk het slachtoffer van afpersing, intimidatie, bedreiging of chantage? Dan is de stap naar de politie niet vanzelfsprekend. “Dat kan bijvoorbeeld zijn uit angst voor henzelf, familie of het bedrijf. Maar er kunnen meer redenen meespelen. Zo kan er ook een gevoel van schaamte opspelen, omdat de ondernemer wellicht in deze situatie is beland door eigen toedoen of nalatigheid. Dit kan een extra drempel vormen om direct naar de politie te stappen. Doorbreek het. Pak de telefoon.", zo stelt een woordvoerder van De Vertrouwenslijn.
Meld afpersing via De Vertrouwenslijn
De Vertrouwenslijn is speciaal opgezet voor ondernemers die te maken krijgen met situaties zoals afpersing. Hier kunt u veilig en vertrouwelijk uw ervaring delen en advies ontvangen. Hieronder beschrijven we stap-voor-stap hoe het meldproces werkt:
- Neem contact op met De Vertrouwenslijn: U kunt eenvoudig telefonisch contact opnemen met De Vertrouwenslijn, waar u wordt doorverbonden naar een ervaren vertrouwenspersoon. Deze gesprekken zijn volledig anoniem en worden niet geregistreerd. U kunt in alle veiligheid uw situatie delen zonder angst voor openbaarmaking.
- Beoordeel de situatie samen met de vertrouwenspersoon: De vertrouwenspersoon luistert naar uw verhaal, stelt vragen en helpt om de ernst van de situatie in te schatten.
- Krijg advies voor uw situatie: Op basis van uw specifieke situatie kan de vertrouwenspersoon u doorverwijzen naar passende hulp, zoals juridische adviseurs of de politie, indien gewenst. Ze kunnen u ook ondersteunen in het opzetten van veiligheidsmaatregelen voor uw bedrijf, zoals extra beveiliging van gevoelige bedrijfsdata.
- Overweeg vervolgstappen: Als u besluit de afpersing verder te melden bij officiële instanties, helpt de vertrouwenspersoon u om deze stap te zetten. Zij staan klaar om u te begeleiden, of u nu verdere hulp wilt van de politie of andere juridische professionals.
Meer weten over het meldproces? Bekijk Hoe werkt De Vertrouwenslijn voor een gedetailleerde uitleg van het proces en de beschikbare ondersteuning.
Hoe kan De Vertrouwenslijn u helpen?
De Vertrouwenslijn biedt een veilige plek voor ondernemers die geconfronteerd worden met afpersing, waar ze vertrouwelijk advies kunnen krijgen en hun verhaal kunnen doen. Door contact op te nemen, kunt u anoniem over uw situatie praten en samen met een vertrouwenspersoon beoordelen welke stappen het beste voor u zijn. De vertrouwenspersonen begrijpen dat iedere situatie anders is en dat ondernemers vaak liever op de achtergrond blijven. Het primaire doel is om een veilige en vertrouwelijke ruimte te bieden waarin u de nodige ondersteuning kunt ontvangen.
Bent u mogelijk het slachtoffer van chantage, intimidatie, bedreiging of afpersing? Doorbreek het. Pak de telefoon. Hoe eerder het wordt aangepakt, hoe groter de kans dat het wordt gestopt, zodat u onbezorgd kunt ondernemen. Bel 0800 2800 200.